S
|
Nu er geconstateerd is wat het probleem van de
opdrachtgever is in de analysefase. En daaruit een probleemstelling is
opgesteld, is er een goed beeld wat het probleem is van de opdrachtgever.
Maar daarbij zijn ook deelvragen ontstaan die beantwoord moeten worden. Ook
is uit de analysefase de ontwerpvisie ontstaan. En is bedoeld om kernachtig
duidelijk te maken waar ik als ontwerper het accent op leg. Maar nu moeten er
nog passende oplossingen gevonden worden voor de deelvragen, en dat is waar
deze fase zich overheen buigt.
Ik als engineer moet voor de deelvragen passende oplossingen vinden. Hiervoor zijn echter wel benodigde kennis en vaardigheden nodig. Je moet goed kunnen divergeren en convergeren om zo tot de juiste maar ook beste oplossingen te komen. En daarbij komt dan ook weer een persoonlijke eigenschap kijken die handig is bij een idee fase. Namelijk goed overzicht kunnen houden. Zo ontstaan er talloze ideeën die geordend moeten worden. Tal van mensen zullen de bomen door het bos niet meer zien, en juist dit moet je voorkomen. |
T
|
De opdracht van de idee fase houdt in het vinden van
oplossingen voor de deelproblemen. En uit deze oplossingen integrale ideeën
op stellen. Hiervoor heb ik deeloplossingen in de vorm van doodles voor een
aantal deelvragen gemaakt. En ik heb in samenwerking met de andere
groepsgenoten.
En ik heb de volgende taken aan me zelf gegeven voor een
goede balans:
· Het tekenen van doodles op de hoe kun
je manier voor deelvragen.
·
Het maken van een
integrale tekening aan de hand van een COCD-box.
· Het afwegen van de integrale ideeën
aan de hand van een wegingsmatrix.
|
A
|
Cruciale activiteiten bij de
taken.
· Het maken van een integrale tekening
aan de hand van een COCD-box
Er
zijn veel doodles gemaakt die een grote diversiteit hebben, er is hier dan
ook divergerend gewerkt. Nu moet er geconvergeerd worden. Om dit systematisch
te laten verlopen wordt er gebruik gemaakt van een COCD-box methode. Hier
worden 4 vlakken op tafel gecreëerd waar alle doodles over verdeeld worden.
Er zijn 2 assen opgesteld die haalbaarheid en originaliteit van weinig naar
veel uitbeelden. Nadat alle doodles zijn geclusterd per vak. Kunnen er vanuit
deze doodles integrale ideeën worden opgesteld.
·
Het afwegen van de
integrale ideeën aan de hand van een wegingsmatrix.
Nu alle doodles
zijn geclusterd en er 4 integrale ideeën er uit zijn opgesteld. Moet er om
door te kunnen naar de concept fase, gekozen worden welke integralen ideeën
het beste zijn. Er worden 2 integralen ideeën meegenomen naar de conceptfase.
Om goed af te kunnen wegen welke integralen ideeën het beste zijn. Wordt er
gebruik gemaakt van een wegens matrix. Hier worden alle gestelde eisen aan
het product naast de integrale ideeën gelegd. En wordt er berekend welke ideeën
het beste voldoen aan alle eisen. De ideeën die het beste matchen worden mee
verder gewerkt in de conceptfase.
|
R
|
Ik heb zelf doodles opgeleverd om zo deelvragen te beantwoorden.
Deze zijn toegepast om een COCD-box op te stellen, en zo te convergeren. Ook
heb ik aan de hand van de COCD-box een integraal idee opgesteld. Waar ik aan
het einde alle integrale ideeën van de groep heb afgewogen met een
wegingsmatrix.
Ook zijn er veel dingen als groep tot stand gekomen. Zoals
enkele doodles om deelvragen te beantwoorden. En ook de COCD-box is
grotendeels samen gemaakt. Waar ik dus mijn bijdrage aan heb bijgedragen om
een goed resultaat neer te zetten.
|
R
|
Dit blok heb ik minder gefocust op de creativiteitstechnieken
vergeleken met de vorige blokken. Maar in plaats daarvan meer op mij zelf
doodles getekend. Hierdoor werd het tekenen van de doodles echter wel
moeilijker heb ik gerealiseerd. Ik dacht altijd dat ik wel creatief genoeg
zou zijn. Maar met goede creativiteitstechnieken werkt het toch veel beter en
kom je sneller op ideeën. Door dat we als groep niet heel nauw samen werkte.
Kwam het ook minder snel voor dat ik even een klein vraagje aan een
groepsgenoot stelde. Dit blok voelt ook erg als herhaling waardoor de leer
curve niet echt hoog ligt, tot bijna niet bestaand. Hierdoor is er wel weer
veel vrije tijd ontstaan die ik heb kunnen vullen met andere projecten. Zoals
het behalen van het VOL-VCA en chinees leren. Ook het binnenhalen van de aanbevelingen
brieven is verder gelukt en is er een binnengekomen. Nu is er echter nog een
nodig om deel te kunnen nemen aan het Honours Programme. Omdat er nu veel verschillende
projecten door elkaar liepen. Kon ik het leerdoel van het verbeteren van mijn
tijdsmanagement goed boefenen. En daarbij ook het leren van mijn mandarijns.
Ik ben nu 2 curcussen gaan volgen tegelijkertijd. Een in leiden en een Middelburg.
Welke conclusies ga ik trekken?
Als ik niet focus op het beter maken van doodles met
behulp van creativiteitstechnieken. Dan is het moeilijker om op ideeën te
komen. En zal het eindresultaat minder goed zijn. Doordat ik veel op me zelf
heb gewerkt in verband met de lage leercurve. Heeft dat wel invloed gehad op
het maken van de doodles. Er moet in dit probleem in de toekomst dan ook wel
verandering plats vinden.
Maar hoe wil ik nu deze conclusie
gaan aanpakken?
Door niet gelijk te denken wat een saai onderwerp. In
combinatie van te denken at er geen leercurve meer is. Zo kan er altijd meer
worden verzet dan de leerlijn mij vraagt, waardoor er wel en leercurve
ontstaan. En toch met de gehele groep te verdiepen in het generen van ideeën.
In de vorm van doodles aan de hand van creativiteitstechnieken. En niet het
grotendeels op je zelf doen.
|
T
|
Een erg belangrijk aspect in deze ideefase was het goed
kunnen divergeren en convergeren. Maar dan hierbij ook wel een goed overzicht
houden. Ik kan dit goed gaan toepassen op vraagstukken waar veel
mogelijkheden mogelijk zijn, maar een paar de beste zijn. Nu is dat soms nog
moeilijk te onderscheiden voor me, wat echt het belangrijkste is. Nu ik dit
beter kan is dat dus erg handig voor het volgende project. En zal ik die
kennis dan ook zeker weer benutten. Ook het aspect van het timemanagement kan
ik later goed gaan gebruiken. Bij zowel school als echte werk opdrachten.
|
Ideefase:STARRT
Abonneren op:
Posts (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten