Ideefase:STARRT


S
Nu er geconstateerd is wat het probleem van de opdrachtgever is in de analysefase. En daaruit een probleemstelling is opgesteld, is er een goed beeld wat het probleem is van de opdrachtgever. Maar daarbij zijn ook deelvragen ontstaan die beantwoord moeten worden. Ook is uit de analysefase de ontwerpvisie ontstaan. En is bedoeld om kernachtig duidelijk te maken waar ik als ontwerper het accent op leg. Maar nu moeten er nog passende oplossingen gevonden worden voor de deelvragen, en dat is waar deze fase zich overheen buigt.

Ik als engineer moet voor de deelvragen passende oplossingen vinden. Hiervoor zijn echter wel benodigde kennis en vaardigheden nodig. Je moet goed kunnen divergeren en convergeren om zo tot de juiste maar ook beste oplossingen te komen. En daarbij komt dan ook weer een persoonlijke eigenschap kijken die handig is bij een idee fase. Namelijk goed overzicht kunnen houden. Zo ontstaan er talloze ideeën die geordend moeten worden. Tal van mensen zullen de bomen door het bos niet meer zien, en juist dit moet je voorkomen.
T
De opdracht van de idee fase houdt in het vinden van oplossingen voor de deelproblemen. En uit deze oplossingen integrale ideeën op stellen. Hiervoor heb ik deeloplossingen in de vorm van doodles voor een aantal deelvragen gemaakt. En ik heb in samenwerking met de andere groepsgenoten.

En ik heb de volgende taken aan me zelf gegeven voor een goede balans:
·       Het tekenen van doodles op de hoe kun je manier voor deelvragen. 
·       Het maken van een integrale tekening aan de hand van een COCD-box.
·       Het afwegen van de integrale ideeën aan de hand van een wegingsmatrix.
A
Cruciale activiteiten bij de taken. 
  • Het tekenen van doodles op de hoe kun je manier voor deelvragen. 
  1. De hoe kun je manier is vrij simpel. Je hervormd de deelvraag die je hebt tot een vraag die start met “Hoe kun je?”. Bijvoorbeeld wordt de vraag “Wat voor waterdichte opslagruimte is er nodig” omgezet tot “Hoe kun je een waterdichte opslagruimte toevoegen?” Dit zo gedaan moet er nu deze hervormde vraag boven aan een A3-papier worden opgeschreven. En op het A3 15 doodles ook wel kleine tekeningen worden gemaakt om de vraag te beantwoorden. De theorie van deze techniek en om goede doodles te maken is dan ook terug te vinden in “”Basisvaardigheden voor de product vormgever” van Jan Corremans. En het boek “Het ontwerpproces in de praktijk” van Timmers van der Waals. 
·       Het maken van een integrale tekening aan de hand van een COCD-box

Er zijn veel doodles gemaakt die een grote diversiteit hebben, er is hier dan ook divergerend gewerkt. Nu moet er geconvergeerd worden. Om dit systematisch te laten verlopen wordt er gebruik gemaakt van een COCD-box methode. Hier worden 4 vlakken op tafel gecreëerd waar alle doodles over verdeeld worden. Er zijn 2 assen opgesteld die haalbaarheid en originaliteit van weinig naar veel uitbeelden. Nadat alle doodles zijn geclusterd per vak. Kunnen er vanuit deze doodles integrale ideeën worden opgesteld.

·       Het afwegen van de integrale ideeën aan de hand van een wegingsmatrix.

Nu alle doodles zijn geclusterd en er 4 integrale ideeën er uit zijn opgesteld. Moet er om door te kunnen naar de concept fase, gekozen worden welke integralen ideeën het beste zijn. Er worden 2 integralen ideeën meegenomen naar de conceptfase. Om goed af te kunnen wegen welke integralen ideeën het beste zijn. Wordt er gebruik gemaakt van een wegens matrix. Hier worden alle gestelde eisen aan het product naast de integrale ideeën gelegd. En wordt er berekend welke ideeën het beste voldoen aan alle eisen. De ideeën die het beste matchen worden mee verder gewerkt in de conceptfase.

R
Ik heb zelf doodles opgeleverd om zo deelvragen te beantwoorden. Deze zijn toegepast om een COCD-box op te stellen, en zo te convergeren. Ook heb ik aan de hand van de COCD-box een integraal idee opgesteld. Waar ik aan het einde alle integrale ideeën van de groep heb afgewogen met een wegingsmatrix.

Ook zijn er veel dingen als groep tot stand gekomen. Zoals enkele doodles om deelvragen te beantwoorden. En ook de COCD-box is grotendeels samen gemaakt. Waar ik dus mijn bijdrage aan heb bijgedragen om een goed resultaat neer te zetten.  
R
  • Wat heb ik over mezelf ontdekt?
Dit blok heb ik minder gefocust op de creativiteitstechnieken vergeleken met de vorige blokken. Maar in plaats daarvan meer op mij zelf doodles getekend. Hierdoor werd het tekenen van de doodles echter wel moeilijker heb ik gerealiseerd. Ik dacht altijd dat ik wel creatief genoeg zou zijn. Maar met goede creativiteitstechnieken werkt het toch veel beter en kom je sneller op ideeën. Door dat we als groep niet heel nauw samen werkte. Kwam het ook minder snel voor dat ik even een klein vraagje aan een groepsgenoot stelde. Dit blok voelt ook erg als herhaling waardoor de leer curve niet echt hoog ligt, tot bijna niet bestaand. Hierdoor is er wel weer veel vrije tijd ontstaan die ik heb kunnen vullen met andere projecten. Zoals het behalen van het VOL-VCA en chinees leren. Ook het binnenhalen van de aanbevelingen brieven is verder gelukt en is er een binnengekomen. Nu is er echter nog een nodig om deel te kunnen nemen aan het Honours Programme. Omdat er nu veel verschillende projecten door elkaar liepen. Kon ik het leerdoel van het verbeteren van mijn tijdsmanagement goed boefenen. En daarbij ook het leren van mijn mandarijns. Ik ben nu 2 curcussen gaan volgen tegelijkertijd. Een in leiden en een Middelburg.



Welke conclusies ga ik trekken?
Als ik niet focus op het beter maken van doodles met behulp van creativiteitstechnieken. Dan is het moeilijker om op ideeën te komen. En zal het eindresultaat minder goed zijn. Doordat ik veel op me zelf heb gewerkt in verband met de lage leercurve. Heeft dat wel invloed gehad op het maken van de doodles. Er moet in dit probleem in de toekomst dan ook wel verandering plats vinden.

Maar hoe wil ik nu deze conclusie gaan aanpakken?
Door niet gelijk te denken wat een saai onderwerp. In combinatie van te denken at er geen leercurve meer is. Zo kan er altijd meer worden verzet dan de leerlijn mij vraagt, waardoor er wel en leercurve ontstaan. En toch met de gehele groep te verdiepen in het generen van ideeën. In de vorm van doodles aan de hand van creativiteitstechnieken. En niet het grotendeels op je zelf doen.
T
Een erg belangrijk aspect in deze ideefase was het goed kunnen divergeren en convergeren. Maar dan hierbij ook wel een goed overzicht houden. Ik kan dit goed gaan toepassen op vraagstukken waar veel mogelijkheden mogelijk zijn, maar een paar de beste zijn. Nu is dat soms nog moeilijk te onderscheiden voor me, wat echt het belangrijkste is. Nu ik dit beter kan is dat dus erg handig voor het volgende project. En zal ik die kennis dan ook zeker weer benutten. Ook het aspect van het timemanagement kan ik later goed gaan gebruiken. Bij zowel school als echte werk opdrachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten