Analysefase:STARRT

S
Momenteel houdt de gemeente Schouwen-Duiveland veel verschillende festivals. Van grote feesten zoals CAS tot kleine week markten. Echter ontstaat hierdoor wel een probleem, namelijk te veel zwerfafval. Om dit probleem op te lossen. Heeft Schouwen-Duiveland een externe partij ingehuurd. Die ons nieuwe opgezette bedrijfje RXconstructions heeft benaderd. Met de opdracht om een prullenbak te maken voor festivals die interactie heeft met de gebruiker. Om zo de persoon die iets weg gooit te stimuleren meer afval weg te gooien. En hiermee het zwerfafval te verminderen.

Ik als engineer moet voor dit probleem een passende oplossingen zorgen. In de vorm van een niet ontwerp van een interactieve prullenbak voor de provincie Schouwen-Duiveland. Waar de kostprijs al is vastgesteld op 250 euro door de opdrachtgever. Wat een extra uitdaging met zich mee brengt, gezien de serie grootte 1 tot 10 is. Hier moet dus goed op worden ingespeeld met een goede materiaalkeuze en productie keuze. En dit alles moet worden ontworpen met een rode draad door het project van molariteit.
T
Ik was het aanspreekpunt van de groep en heb de taken verdeelt, om een goede balans in het project voor iedereen te creëren. Als er gedetailleerder gekeken wordt naar de rol van aanspreekpunt zien we de volgende aspecten:
  • Verdelen van de taken over de andere groepsgenoten.
  • Kijken welke taak op welke persoon goed aansluit.
  • De communicatie tussen de groepsgenoten bevorderen voor goede samenwerking.
  • Discussiëren over de conclusies van de taken van de andere groepsgenoten, om zo de kwaliteit te waarborgen.
Naast deze rol heb ik ook de volgende onderdelen binnen de analysefase gedaan. 
  • Procesboom
  • Deelvragen beantwoorden
  • Conclusies op deelvragen leveren
  • Eisen formuleren
  • Functieboom
A
Cruciale activiteiten bij de taken. 
  • Verdelen van de taken over de andere groepsgenoten:
  1. Een goede balans houden in de werk last van iedere persoon. Zodat deze gelijk blijft. Hierdoor krijgt niet een iemand te veel op zijn bordje terecht. Waardoor iedereen altijd op tijd klaar is en de deadline gehaald kan worden. Blijkt een taak toch langer te duren dan op voorhand werd gedacht. Dan kan daarop worden ingespeeld om taken te wisselen tussen groepsgenoten. Of een taak af te staan aan een ander groepslid. 
  2. Het goed inzien van hoeveel werk een taak is. Dit is erg van belang want een taak overschatten en dan geven aan iemand. Kan ervoor zorgen dat die persoon te veel moet doen en dan niet op tijd klaar is. Of slecht werk gaat afleveren. Ik doe dit vooral door te kijken naar hoeveel stappen een taak heeft. En dan een inschatting maken van hoelang je er voor nodig zou moeten hebben. Wat nu al veel beter gaat gezien we nu in het 2de jaar zitten. En alle ervaring uit het eerste jaar nu kunnen gebruiken.
  • Kijken welke taak op welke persoon goed aansluit:
  1. Goed weten wat voor persoon je groepsgenoot is. Is het meer iemand die van dingen uitpuzzelen houdt geef hem dan een taak die lastiger is. Houd de persoon juist meer van simpel werk. Geef hem dan een taak die veel werk is maar niet veel nadenk werk geeft, zoals informatie zoeken op internet. Echter is dit wel cruciaal voor het onderzoek zonder goede bronnen is het gehele onderzoek slecht te onderbouwen.
  • De communicatie tussen de groepsgenoten bevorderen voor goede samenwerking:
  1. Groepsgenoten wisselen zelf informatie met elkaar uit. Echter gaat dit soms niet optimaal en kan ik als tussenbrug spelen hiervoor. Iedereen heeft zo zijn taak maar deze taken hebben wel verband met elkaar. Zo is het erg van belang dat als iemand zijn taak af heeft. Waar de ander weer naar moet kijken dat dit duidelijk en goed geformuleerd is. Zodat iedereen dit zou kunnen begrijpen en alle informatie goed overkomt die staat geformuleerd. En daarbij uitleg geven wat er mee gedaan moet worden. Gebeurt dit niet dan is er de kans dat de info die wordt doorgegeven verkeerd wordt geïnterpreteerd en dat de taak die die persoon dan maakt niet 100% klopt. 
  • Discussiëren over de conclusies van de taken van de andere groepsgenoten, om zo de kwaliteit te waarborgen:
  1. Het is van belang om nooit gelijk enkel je eigen denkbeeld te bekijken. Bij een taak die is uitgevoerd door een ander. Maar eerst luisteren naar de persoon die die taak heeft uitgevoerd. Hiermee is dan te discussiëren of de taak goed is gedaan door vragen te stellen. Als die dan goed beantwoord worden dan is te pijlen of de taak goed afgerond is. Klopt het echter niet dan is er nog samen over na te denken wat dan de oplossing is. Echter probeer zelf nooit de leiding over de taak te nemen maar laat de taakuitvoerder nadenken tot een echt antwoord. Hierdoor leert de persoon die de taak moest uitvoeren meer dan gelijk een antwoord te zeggen.
  • Procesboom
Het opzetten van de procesboom. Is van belang voor het inzichtelijker maken van de levenscyclus, van het des betreffende product. Door te kijken naar de verschillende leef stadiums ontstaan, verspreiden, gebruik en verdwijnen. Is er een goed globaal zicht ontstaan van de levenscyclus. Hier moet vooral gelet worden op onderdelen die nog niet helemaal duidelijk zijn. Vanuit deze kwesties kunnen weer nieuwe onderzoeksvragen worden opgesteld. En hierdoor een beter en uitgebreider onderzoek worden uitgevoerd.
  •  Deelvragen onderzoeken
Om deelvragen te onderzoeken moet er goed gezocht worden naar informatie. Deze zoektocht naar informatie kan op allerlei manieren gebeuren. Zo kan er aan de hand van deskresearch de juiste informatie op tafel gelegd worden. Enkel moeten hiervoor dan wel de juiste bronnen worden benut. Maar ook het veld in kan informatie opleveren die enkel deskresearch, niet zou kunnen ophalen. Zo kan een verkoper in een winkel waar een soort gelijk product wordt verkocht. Je misschien wel dingen vertellen. Waar je anders zelf nooit achter zou zijn gekomen. Door goede informatie te vinden op de deelvragen. Kan je het gehele ontwikkelproces terugkijken op je gevonden informatie. En hierop voort werken. Wat helpt bij het tot stand brengen van goed resultaat. 
  • Conclusies op deelvragen leveren
Na het vinden van de juiste informatie op de deelvragen. Moeten er uit deze informatie goede conclusies worden onttrokken. Dit wordt gedaan doormiddel van goed te kijken naar de gevonden informatie. En hieruit de kern te halen wat deze informatie zegt. Dat is dan uiteindelijk de conclusie op je vraag. Ook wel het antwoord op je vraag. Overlapping van verschillende informatie uit verschillende bronnen, over dezelfde feiten. Maken deze feiten samen een goede kern voor een samenvatting.
  • Eisen formuleren
Nu er op alle deelvragen conclusies geformuleerd zijn. Is het tijd om de eisen op te stellen waar het eindproduct aan moet voldoen. De eisen kunnen deels uit de conclusies worden gehaald. Maar kunnen ook goed door de opdrachtgever gegeven zijn. Aan deze eisen zitten ook 10 eisen qua notatie. Zo moet elke eis te testen zijn en zo zijn er nog 9 andere voorwaarden waar ze aan moeten voldoen. Deze staan geformuleerd in het Timmerse en van der Waals boek. 

•          Functieboom
Een product bestaat uit meerdere onderdelen die allemaal een eigen functie hebben. Al deze functies samen vormen het gehele product. Om verbetering door te voeren in een nieuw ontwerp. Is het van belang om eerst alle functies van een soort gelijk product te achterhalen. Hierdoor is er een beter overzicht van de functies van elk onderdeel. En hierdoor is sneller te zien of er een bepaalde functie is die verbetert of toegevoegd kan worden.
Doormiddel van een functieboom worden alle functies gestructureerd weergegeven. En dus van waarde binnen een onderzoek naar gelijksoortige producten. Of voor eventueel een herontwerp.
R
De concrete producten die ik heb opgeleverd voor het analyseverslag. Zijn de uitwerkingen van deelvragen, functieboom en procesboom. Deze onderdelen zijn relevant voor het totaal plaatje. Ze vormen namelijk de basis van het analyse verslag. Dit verslag doet het probleem definiëren. En de deelproblemen die daarbij ontstaan oplossen. Ook geeft het richtlijnen aan het te ontwikkelen product in de vorm van eisen. De functieboom geeft inkijk in de werking van elk onderdeeltje van het product, waardoor verbetering toepasbaar kan worden. En de procesboom een diepere blik op de levenscyclus van het product.
R
  • Wat heb ik geleerd in deze analysefase?
Het voornaamste dat ik geleerd heb is dat afwegingen maken altijd mogelijk is. Zo kwam er vanaf de opdrachtgever de eis van een kostprijs van maar 250 euro. Dit voor een grote productie zou niet een groot probleem opleveren. Echter wil de klant maar een serie van 1 tot 10 producten. Waar deze ook modulair moesten zijn. Dit nieuws kwam niet bij mij over als een onmogelijk doel. Maar als een leuke uitdaging. Om onderzoek te doen hoe dit toch deels gerealiseerd zou kunnen worden. Ik heb ook goed een van mijn leerdoelen kunnen beoefenen. Namelijk het verbeteren van mij zelf in mijn tijdmanagement. Ik merk nu goed door de ervaring van het eerste jaar. Dat het inplannen van verschillende taken veel beter gaat. Ook mede door dat er nu veel andere taken nog bij komen zoals VCC en het honour program. Heb ik toch alles goed kunnen plannen en af kunnen maken. Echter was er wel een kleine tegenslag in het volbrengen van mijn VCC. De taak van het begeleiden van VCC-leerlingen. Is overgenomen van meneer Haak door meneer Verhagen. Echter heeft meneer Verhagen momenteel nog een ander beeld voor ogen hoe deze zouden worden ingevuld. Waar ik nu met chinees alle punten in een keer wil vullen. Moet het eigenlijk in vieren gedeeld worden en kleinere opdrachten gemaakt worden. Wat echter niet mogelijk is voor het leren van een taal. Echter houdt dit mij niet tegen om verder te leren zoals ik al voorheen deed.
  • Welke conclusies ga ik trekken?
Soms worden er uitdagingen voor je neergelegd die onmogelijk lijken. Echter is het altijd van belang om het hoofd koel te houden. Hiermee blijft de uitdaging te overzien en goed af te ronden. Ook bij tegenslagen zoals bij mijn VCC moet je er niet bij gaan zitten. Maar gaan praten om te kijken hoe het anders kan worden opgelost, wat nu nog moet gebeuren.
T
De competenties die ik geleerd heb van het analyseren, onderzoeken, divergeren en convergeren in deze analysefase, en vooral de details naar boven brengen in deze fase. Kan ik later weer toepassen bij elke andere ontwerpopdracht en bij andere projecten, zowel op school als bij bedrijven. Binnen bedrijven wordt er vaak gewerkt aan al bestaande lopende projecten en onderzoeken, waar het van belang is details boven tafel te krijgen. En omdat er moet geconcurreerd worden op de details tegenwoordig. Is de competentie van het goed kunnen onderzoeken van de details, van groot belang! En ook de eigenschap van ook het hoofd koel kunnen houden bij moeilijke uitdagingen. Zal in de toekomst een grote rol spelen. Niet enkel bij school of werk opdrachten maar ook voor alledaagse problematiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten