S
|
Momenteel houdt de gemeente Schouwen-Duiveland
veel verschillende festivals. Van grote feesten zoals CAS tot kleine week
markten. Echter ontstaat hierdoor wel een probleem, namelijk te veel
zwerfafval. Om dit probleem op te lossen. Heeft Schouwen-Duiveland een
externe partij ingehuurd. Die ons nieuwe opgezette bedrijfje RXconstructions heeft
benaderd. Met de opdracht om een prullenbak te maken voor festivals die
interactie heeft met de gebruiker. Om zo de persoon die iets weg gooit te
stimuleren meer afval weg te gooien. En hiermee het zwerfafval te
verminderen.
Ik als engineer moet voor dit
probleem een passende oplossingen zorgen. In de vorm van een niet ontwerp van
een interactieve prullenbak voor de provincie Schouwen-Duiveland. Waar de
kostprijs al is vastgesteld op 250 euro door de opdrachtgever. Wat een extra
uitdaging met zich mee brengt, gezien de serie grootte 1 tot 10 is. Hier moet
dus goed op worden ingespeeld met een goede materiaalkeuze en productie
keuze. En dit alles moet worden ontworpen met een rode draad door het project
van molariteit.
|
T
|
Ik was het aanspreekpunt van de groep
en heb de taken verdeelt, om een goede balans in het project voor iedereen te
creëren. Als er gedetailleerder gekeken wordt naar de rol van aanspreekpunt
zien we de volgende aspecten:
Naast deze rol heb ik ook de volgende
onderdelen binnen de analysefase gedaan.
|
A
|
Cruciale activiteiten bij de
taken.
Het opzetten van de procesboom. Is
van belang voor het inzichtelijker maken van de levenscyclus, van het des
betreffende product. Door te kijken naar de verschillende leef stadiums ontstaan,
verspreiden, gebruik en verdwijnen. Is er een goed globaal zicht ontstaan van
de levenscyclus. Hier moet vooral gelet worden op onderdelen die nog niet
helemaal duidelijk zijn. Vanuit deze kwesties kunnen weer nieuwe
onderzoeksvragen worden opgesteld. En hierdoor een beter en uitgebreider
onderzoek worden uitgevoerd.
Om deelvragen te onderzoeken moet er
goed gezocht worden naar informatie. Deze zoektocht naar informatie kan op
allerlei manieren gebeuren. Zo kan er aan de hand van deskresearch de juiste
informatie op tafel gelegd worden. Enkel moeten hiervoor dan wel de juiste
bronnen worden benut. Maar ook het veld in kan informatie opleveren die enkel
deskresearch, niet zou kunnen ophalen. Zo kan een verkoper in een winkel waar
een soort gelijk product wordt verkocht. Je misschien wel dingen vertellen. Waar
je anders zelf nooit achter zou zijn gekomen. Door goede informatie te vinden
op de deelvragen. Kan je het gehele ontwikkelproces terugkijken op je
gevonden informatie. En hierop voort werken. Wat helpt bij het tot stand
brengen van goed resultaat.
Na het vinden van de juiste
informatie op de deelvragen. Moeten er uit deze informatie goede conclusies
worden onttrokken. Dit wordt gedaan doormiddel van goed te kijken naar de
gevonden informatie. En hieruit de kern te halen wat deze informatie zegt.
Dat is dan uiteindelijk de conclusie op je vraag. Ook wel het antwoord op je
vraag. Overlapping van verschillende informatie uit verschillende bronnen, over
dezelfde feiten. Maken deze feiten samen een goede kern voor een samenvatting.
Nu er op alle deelvragen conclusies
geformuleerd zijn. Is het tijd om de eisen op te stellen waar het eindproduct
aan moet voldoen. De eisen kunnen deels uit de conclusies worden gehaald.
Maar kunnen ook goed door de opdrachtgever gegeven zijn. Aan deze eisen
zitten ook 10 eisen qua notatie. Zo moet elke eis te testen zijn en zo zijn
er nog 9 andere voorwaarden waar ze aan moeten voldoen. Deze staan
geformuleerd in het Timmerse en van der Waals boek.
• Functieboom
Een product bestaat uit meerdere
onderdelen die allemaal een eigen functie hebben. Al deze functies samen
vormen het gehele product. Om verbetering door te voeren in een nieuw ontwerp.
Is het van belang om eerst alle functies van een soort gelijk product te achterhalen.
Hierdoor is er een beter overzicht van de functies van elk onderdeel. En hierdoor
is sneller te zien of er een bepaalde functie is die verbetert of toegevoegd
kan worden.
Doormiddel van een functieboom worden
alle functies gestructureerd weergegeven. En dus van waarde binnen een
onderzoek naar gelijksoortige producten. Of voor eventueel een herontwerp.
|
R
|
De concrete producten die ik heb
opgeleverd voor het analyseverslag. Zijn de uitwerkingen van deelvragen,
functieboom en procesboom. Deze onderdelen zijn relevant voor het totaal
plaatje. Ze vormen namelijk de basis van het analyse verslag. Dit verslag
doet het probleem definiëren. En de deelproblemen die daarbij ontstaan
oplossen. Ook geeft het richtlijnen aan het te ontwikkelen product in de vorm
van eisen. De functieboom geeft inkijk in de werking van elk onderdeeltje van
het product, waardoor verbetering toepasbaar kan worden. En de procesboom een
diepere blik op de levenscyclus van het product.
|
R
|
Het voornaamste dat ik geleerd heb is
dat afwegingen maken altijd mogelijk is. Zo kwam er vanaf de opdrachtgever de
eis van een kostprijs van maar 250 euro. Dit voor een grote productie zou
niet een groot probleem opleveren. Echter wil de klant maar een serie van 1
tot 10 producten. Waar deze ook modulair moesten zijn. Dit nieuws kwam niet
bij mij over als een onmogelijk doel. Maar als een leuke uitdaging. Om
onderzoek te doen hoe dit toch deels gerealiseerd zou kunnen worden. Ik heb
ook goed een van mijn leerdoelen kunnen beoefenen. Namelijk het verbeteren
van mij zelf in mijn tijdmanagement. Ik merk nu goed door de ervaring van het
eerste jaar. Dat het inplannen van verschillende taken veel beter gaat. Ook
mede door dat er nu veel andere taken nog bij komen zoals VCC en het honour
program. Heb ik toch alles goed kunnen plannen en af kunnen maken. Echter was
er wel een kleine tegenslag in het volbrengen van mijn VCC. De taak van het
begeleiden van VCC-leerlingen. Is overgenomen van meneer Haak door meneer
Verhagen. Echter heeft meneer Verhagen momenteel nog een ander beeld voor
ogen hoe deze zouden worden ingevuld. Waar ik nu met chinees alle punten in
een keer wil vullen. Moet het eigenlijk in vieren gedeeld worden en kleinere
opdrachten gemaakt worden. Wat echter niet mogelijk is voor het leren van een
taal. Echter houdt dit mij niet tegen om verder te leren zoals ik al voorheen
deed.
Soms worden er uitdagingen voor je
neergelegd die onmogelijk lijken. Echter is het altijd van belang om het
hoofd koel te houden. Hiermee blijft de uitdaging te overzien en goed af te
ronden. Ook bij tegenslagen zoals bij mijn VCC moet je er niet bij gaan
zitten. Maar gaan praten om te kijken hoe het anders kan worden opgelost, wat
nu nog moet gebeuren.
|
T
|
De competenties die
ik geleerd heb van het analyseren, onderzoeken, divergeren en convergeren in
deze analysefase, en vooral de details naar boven brengen in deze fase.
Kan ik later weer toepassen bij elke andere ontwerpopdracht en bij andere
projecten, zowel op school als bij bedrijven. Binnen bedrijven wordt er vaak
gewerkt aan al bestaande lopende projecten en onderzoeken, waar het van
belang is details boven tafel te krijgen. En omdat er moet geconcurreerd
worden op de details tegenwoordig. Is de competentie van het goed kunnen
onderzoeken van de details, van groot belang! En ook de eigenschap van ook het
hoofd koel kunnen houden bij moeilijke uitdagingen. Zal in de toekomst een
grote rol spelen. Niet enkel bij school of werk opdrachten maar ook voor alledaagse
problematiek.
|
Analysefase:STARRT
Abonneren op:
Posts (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten