Conceptfase:STARRT

S
Nu er 2 integrale ideeën zijn vastgesteld in de Ideefase. Is er nog het probleem dat dit enkel ideeën zijn. En er nog niet onderzocht is of ze ook echt wel haalbaar zijn of niet. Dit moet dus nog onderzocht worden aan de hand van de 4 aspecten mens, techniek, markt en milieu. Dit probleem heeft vooral invloed op de mensen die het product zouden moeten gaan produceren. Zonder dit volledig uit te werken is het bijna onmogelijk om het product te produceren.

Ik als engineer moet de details gaan uitwerken voor de integrale ideeën. En met mijn bijdrage daarin kan ik zo het probleem uit de weg helpen, van het niet kunnen produceren van het product. En of het concept ook wel daadwerkelijk mogelijk te realiseren is. Je moet een vrij technische blik hebben voor een conceptfase. Zo moeten weer de integralen ideeën over gekeken worden. En dit keer verder gekeken worden dan enkel uiterlijk en de werking. Nu moet er echt geconcludeerd worden hoe alles werkt en hoe het product ook daadwerkelijk gemaakt wordt.
T
De opdracht van de conceptfase houdt in het omzetten van een integraal idee in een concept. Om zo te weten of het concept wel echt realiseerbaar is in het echt. Voor deze opdracht heb ik op me genomen om een aantal onderdelen uit te werken die meer details geven aan het concept. Aan de hand van deze achtergrondinformatie wordt het duidelijker hoe het uiteindelijke product gaat werken. Voor al deze activiteiten heb ik de volgende taken gedaan:
  • Concept 1 en 2 DFA/DFM
  • Concept 1 en 2 FMEA verbeteren
  • Concept 1 en 2 Kostprijs schatting
  • Wegingsmatrix 
Voor deze taken zijn er een aantal vaardigheden die je moet hebben of opdoen als engineer. Zo moet je goed kunnen nadenken over economische aspecten. En voor ecologische dingen goede informatie hebben over wat wel en niet goed is voor het milieu. Dit al moet gecombineerd worden. Zo komen er ook veel tools te pas die alle bovenstaande aspecten vormgeven. 
A
Cruciale activiteiten bij de taken. 

  • Concept 1 en 2 DFA/DFM
1.     DFA staat voor design for assembly. Hier wordt gekeken naar hoe lang het duurt om een desbetreffend product te assemblaren. En hierdoor misschien verbeteringen door te voeren in de assemblage stappen. Waardoor de productietijd omlaag gaat en hiermee ook de postprijs van het product omlaag kan. Want tijd kost geld en die tijd wordt nu gereduceerd. 
  • Concept 1 en 2 FMEA verbeteren
  1. Het FMEA is al eerder opgesteld in de analyse fase. Om zo erachter te kunnen komen welke onderdelen de meeste risico met zich mee dragen. En dan met de doodles hierin meer aandacht te besteden voor goede oplossingen voor deze risico’s. Echter nu er meer is nagedacht over de problemen moet het FMEA misschien worden aangepast. En daarom moet deze weer worden overgekeken voor eventuele verbeteringen.
  • Kostprijs berekenen.
1.     Voor het vaststellen van een kostprijs zijn er verschillende factoren die van belang zijn. Echter is in dit project de kostprijs berekend door rekening te houden met de BOM en de labor. Aan de hand van een gedetailleerd Excel schema met daarin formules om kostprijs te berekenen, heb ik de kostprijs tot stand gebracht.
  • Keuzevoorstel aan de hand van een wegingsmatrix.
1.     Nu er uiteindelijk 2 concepten zijn uitgewerkt. Moet er ook worden gekozen welk concept daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Het keuzeproces tot het kiezen van het beste concept heb ik gedaan door middel van een wegingsmatrix toe te passen. Hierin zijn dan al onze eisen aangebracht met een bepaalde waarde. En toen vervolgens bij de 2 concepten ingevuld hoe goed dat het concept voldeed aan de eisen. Het concept dat de meeste punten kreeg won. Doordat het beter voldoet aan de eisen dan het andere concept. 
R
Ik heb zelf de volgende onderdelen opgeleverd:
  • Document met beredenering tot het tot stand komen van de kostprijs voor een concept.
  • Document met beredenering voor een DFA/DFM. 
  • Keuzevoorstel aan de hand van een wegingsmatrix.
Al deze bovengenoemde afgeleverde stukjes informatie zijn erg van belang tot het samen stellen van het totale concept. Elk stukje onderbouwt of het concept haalbaar is of niet. En dat is het uitgangspunt van de concept fase.
R
Ik ben tot de conclusie gekomen. Dat ik vergeleken met het vorige blok minder diep ben in gegaan op de details. Ik denk vooral dat dit probleem is ontstaan doordat ik oude templates kon hergebruiken. Voor opdrachten die we in het vorige blok ook moesten doen. Hierdoor hoefde ik minder na te denken over hoe ik de info zou verzamelen en ordenen. Wat je ook weer een beetje lui maakt in mij opzicht. En sneller denkt ik hoef niet verder te kijken voor meer info en details. Door alle oude templates te gebruiken is er wel een positieve zijde aan het verhaal. Zo is het opstellen van een onderzoek sneller en soepeler verlopen. Er moest niet meer worden omgekeken naar hoe het onderzoek moest. Enkel naar wat er moet worden uitgevoerd. Mijn leerdoel 3 kon ik hier ook goed beoefenen. Leerdoel 2 zal veel aanbod komen in de materialisatiefase. Waar leerdoel 1 altijd beoefend wordt over de blokken.

Welke conclusies ga ik trekken?

Het hergebruiken van oude templates is een goed middel voor het sneller laten verlopen van een onderzoek. Maar dat ik hierdoor ook luier word. En dus het totale onderzoek van mindere kwaliteit is. En minder diepgang heeft. Dus om dit te voorkomen ga ik in de toekomst kijken naar de templates maar wel weer deze vanaf 0 opbouwen. Om zo me zelf toch een soort van te forceren diep onderzoek uit te voeren.
T
Het hergebruiken van oude templates voor onderzoek vind ik een goede les geweest voor de toekomst. Net als in bedrijven gaan ze niet elke keer het wiel uitvinden. En dus om verder te komen in onderzoek is het van belang her te gebruiken van oude kennis. Dit zal ook gaan gebeuren bij volgende blokken gezien hier wordt door gewerkt op al bestaande kennis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten