S
|
Nu er 2 integrale
ideeën zijn vastgesteld in de Ideefase. Is er nog het probleem dat dit enkel
ideeën zijn. En er nog niet onderzocht is of ze ook echt wel haalbaar zijn of
niet. Dit moet dus nog onderzocht worden aan de hand van de 4 aspecten mens,
techniek, markt en milieu. Dit probleem heeft vooral invloed op de mensen die
het product zouden moeten gaan produceren. Zonder dit volledig uit te werken
is het bijna onmogelijk om het product te produceren.
Ik als engineer
moet de details gaan uitwerken voor de integrale ideeën. En met mijn bijdrage
daarin kan ik zo het probleem uit de weg helpen, van het niet kunnen
produceren van het product. En of het concept ook wel daadwerkelijk mogelijk
te realiseren is. Je moet een vrij technische blik hebben voor een conceptfase.
Zo moeten weer de integralen ideeën over gekeken worden. En dit keer verder
gekeken worden dan enkel uiterlijk en de werking. Nu moet er echt
geconcludeerd worden hoe alles werkt en hoe het product ook daadwerkelijk
gemaakt wordt.
|
T
|
De opdracht van de
conceptfase houdt in het omzetten van een integraal idee in een concept. Om
zo te weten of het concept wel echt realiseerbaar is in het echt. Voor deze
opdracht heb ik op me genomen om een aantal onderdelen uit te werken die meer
details geven aan het concept. Aan de hand van deze achtergrondinformatie
wordt het duidelijker hoe het uiteindelijke product gaat werken. Voor al deze
activiteiten heb ik de volgende taken gedaan:
Voor deze taken
zijn er een aantal vaardigheden die je moet hebben of opdoen als engineer. Zo
moet je goed kunnen nadenken over economische aspecten. En voor ecologische
dingen goede informatie hebben over wat wel en niet goed is voor het milieu.
Dit al moet gecombineerd worden. Zo komen er ook veel tools te pas die alle
bovenstaande aspecten vormgeven.
|
A
|
Cruciale
activiteiten bij de taken.
1. DFA
staat voor design for assembly. Hier wordt gekeken naar hoe lang het duurt om
een desbetreffend product te assemblaren. En hierdoor misschien verbeteringen
door te voeren in de assemblage stappen. Waardoor de productietijd omlaag
gaat en hiermee ook de postprijs van het product omlaag kan. Want tijd kost
geld en die tijd wordt nu gereduceerd.
1. Voor
het vaststellen van een kostprijs zijn er verschillende factoren die van
belang zijn. Echter is in dit project de kostprijs berekend door rekening te
houden met de BOM en de labor. Aan de hand van een gedetailleerd Excel schema
met daarin formules om kostprijs te berekenen, heb ik de kostprijs tot stand
gebracht.
1. Nu
er uiteindelijk 2 concepten zijn uitgewerkt. Moet er ook worden
gekozen welk concept daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Het keuzeproces tot
het kiezen van het beste concept heb ik gedaan door middel van een
wegingsmatrix toe te passen. Hierin zijn dan al onze eisen aangebracht met
een bepaalde waarde. En toen vervolgens bij de 2 concepten ingevuld
hoe goed dat het concept voldeed aan de eisen. Het concept dat de meeste
punten kreeg won. Doordat het beter voldoet aan de eisen dan het andere
concept.
|
R
|
Ik heb zelf de
volgende onderdelen opgeleverd:
Al deze
bovengenoemde afgeleverde stukjes informatie zijn erg van belang tot het
samen stellen van het totale concept. Elk stukje onderbouwt of het concept
haalbaar is of niet. En dat is het uitgangspunt van de concept fase.
|
R
|
Ik ben tot de
conclusie gekomen. Dat ik vergeleken met het vorige blok minder diep ben in
gegaan op de details. Ik denk vooral dat dit probleem is ontstaan doordat ik
oude templates kon hergebruiken. Voor opdrachten die we in het vorige blok
ook moesten doen. Hierdoor hoefde ik minder na te denken over hoe ik de info
zou verzamelen en ordenen. Wat je ook weer een beetje lui maakt in mij
opzicht. En sneller denkt ik hoef niet verder te kijken voor meer info en
details. Door alle oude templates te gebruiken is er wel een positieve zijde
aan het verhaal. Zo is het opstellen van een onderzoek sneller en soepeler
verlopen. Er moest niet meer worden omgekeken naar hoe het onderzoek moest.
Enkel naar wat er moet worden uitgevoerd. Mijn leerdoel 3 kon ik hier ook
goed beoefenen. Leerdoel 2 zal veel aanbod komen in de materialisatiefase.
Waar leerdoel 1 altijd beoefend wordt over de blokken.
Welke
conclusies ga ik trekken?
Het hergebruiken van oude
templates is een goed middel voor het sneller laten verlopen van een
onderzoek. Maar dat ik hierdoor ook luier word. En dus het totale onderzoek
van mindere kwaliteit is. En minder diepgang heeft. Dus om dit te voorkomen
ga ik in de toekomst kijken naar de templates maar wel weer deze vanaf 0
opbouwen. Om zo me zelf toch een soort van te forceren diep onderzoek uit te
voeren.
|
T
|
Het hergebruiken van
oude templates voor onderzoek vind ik een goede les geweest voor de toekomst.
Net als in bedrijven gaan ze niet elke keer het wiel uitvinden. En dus om
verder te komen in onderzoek is het van belang her te gebruiken van oude
kennis. Dit zal ook gaan gebeuren bij volgende blokken gezien hier wordt door
gewerkt op al bestaande kennis.
|
Conceptfase:STARRT
Abonneren op:
Posts (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten